Pomen gibanja in uravnotežene prehrane

Pogosto se vprašamo, kako poskrbeti za svoje zdravje. Če pomislimo na znan izrek 'Zdrav duh v zdravem telesu', zelo hitro ugotovimo, da več gibanja in zdrava prehrana lahko bistveno izboljšata kakovost življenja in povečata zadovoljstvo. Preden pa se lotimo konkretnega načrta, je vredno preveriti, kako lahko ti spremembi vplivata na kakovost našega življenja in kaj lahko v naše življenje dejansko prineseta.

 

TELESNA DEJAVNOST ZA KREPITEV ZDRAVJA

Naše telo je ustvarjeno za gibanje, zato je redna telesna dejavnost eden izmed temeljev zdravega življenjskega sloga. Ob vse bolj razširjenem sedečem življenjskem slogu in pomanjkanju redne telesne dejavnosti za krepitev zdravja se posledice na človekovem organizmu kažejo na zelo različne načine.

Za zdravje naj bo telesna dejavnost uravnotežena, varna in učinkovita. Po priporočilih Svetovne zdravstvene organizacije (SZO) potrebujemo za ohranjanje zdravja vsaj 150 minut zmerno intenzivne telesne dejavnosti na teden ali 75 minut visoko intenzivne telesne dejavnosti na teden oziroma ustrezno kombinacijo obeh. 

To pomeni, da potrebujemo za ohranjanje zdravja vsaj po 30 minut dnevno na primer hoje, plavanja ali počasnega kolesarjenja 5 dni v tednu ali po 25 minut dnevno na primer teka, igre z žogo ali hitrega kolesarjenja vsaj 3 dni v tednu. Učinkovite so tudi različne kombinacije telesne dejavnosti obeh intenzivnosti. Priporočeno dnevno količino telesne dejavnosti lahko razdelimo na krajše sklope, vendar naj bo v tem primeru posamezen sklop dolg najmanj 10 minut. Otroci in mladostniki naj bi bili po priporočilih SZO vsak dan vsaj 60 minut zmerno do visoko intenzivno telesno dejavni.

Raznolika telesna dejavnost za ohranjanje in izboljšanje telesne pripravljenosti naj vključuje vaje za izboljšanje aerobne zmogljivosti (npr. hitro hojo, kolesarjenje), vaje za krepitev mišic (npr. dvigovanje uteži) ter vaje za ohranjanje prožnosti mišic in gibljivosti sklepov (npr. jogo, raztezanje). Starejše osebe in osebe s slabšim ravnotežjem naj vsaj tri dni v tednu izvajajo vaje za ravnotežje in preprečevanje padcev. Če posameznik ne zmore dosegati priporočene količine telesne dejavnosti, naj bo telesno dejaven v skladu s svojimi zmožnostmi in zdravstvenim stanjem.

Za ohranjanje in krepitev zdravja je izjemno pomembno, da poleg namenske telesne dejavnosti (npr. vadbe) omejimo tudi čas sedenja oziroma telesne nedejavnosti ter izkoristimo vsako priložnost za gibanje. Aktiven življenjski slog nam pomaga:

  • preprečevati nastanek bolezni srca in ožilja,
  • zmanjšati tveganje za možgansko kap,
  • uravnavati čezmerno telesno maso in debelost,
  • uravnavati krvni tlak,
  • preprečevati krhkost kosti (osteoporozo) in možnost zlomov,
  • izboljšati splošno telesno pripravljenost,
  • ohranjati primerno mišično zmogljivost in gibljivost sklepov,
  • izboljšati kvaliteto življenja,
  • zmanjšati negativne vplive stresa na telo,
  • zmanjšati tveganje za depresijo,
  • izboljšati stanje pri že razvitih boleznih (npr. sladkorni bolezni) idr.

Priporočamo, da telesno dejavnost vključite v svoj vsakdan in da, če že dolgo niste bili telesno dejavni, začnete počasi in napredujete postopno. Izberite tiste vrste telesne dejavnosti in športa, ki so vam v veselje in v katerih uživate. Tako lahko nova vrsta telesne dejavnosti ali športa v vašem življenju zelo hitro postane hobi, brez katerega preprosto ne boste več mogli živeti.

Več o telesni dejavnosti za krepitev zdravja in datumih brezplačnih preizkusov hoje na 2 km, na katerih lahko preverite svojo telesno zmogljivost, najdete tukaj.

PREHRANA

Današnji način življenja je dinamičen, zaradi česar pogosto izgubimo občutek za uravnoteženo in zdravo prehrano. Tak način življenja lahko dolgoročno vpliva na slabše zdravje, počutje in razvoj različnih obolenj (povišane maščobe, sladkor in holesterol v krvi, sladkorna bolezen tipa 2, osteoporoza …). 

Če se odločimo za uravnoteženo in zdravo prehrano, lahko že zelo hitro opazimo spremembe: 

  • imamo več energije,
  • nismo več zaspani,
  • počutimo se bolje in bolj vitalne,
  • bolje spimo,
  • vzdržujemo telesno težo,
  • z izboljšanjem imunskega sistema preprečimo pojav bolezni.

Vse to lahko bistveno pripomore k izboljšanju kakovosti življenja in posledično k večjemu zadovoljstvu z življenjem.  

Zdravo prehranjevanje

Vsakomur je danes na voljo ogromno informacij na temo zdrave prehrane in spreminjanja načina življenja zaradi boljšega zdravja. Veliko posameznikov se pogosto zateka tudi k raznim dietam in se hitro znajde v začaranem krogu različnih sprememb v prehranjevanju, ki pa zaradi neprestanega spreminjanja ne prinašajo posebnih koristi.

Da bi se ustrezno in zdravo prehranjevali, je dovolj že upoštevanje nekaterih osnovnih vodil:

  • uživajmo čim manj sladkorja, sladkih živil in sladkih pijač, 
  • uživajmo čim manj soli in slanih jedi,
  • uživajmo čim manj nasičenih in transnasičenih maščob, 
  • uživajmo veliko sadja in zelenjave,
  • uživajmo manjše obroke,
  • premor med obroki naj bo 3–5 ur.

Pomembno je, da kljub dinamičnemu načinu življenja vzpostavimo dosleden ritem prehranjevanja, kar pomeni, da moramo imeti med obroki ustrezno dolge premore in da moramo jesti ob približno istem času. 

Več informacij o zdravi prehrani lahko pridobite v publikaciji Prehrana na delovnem mestu ali v Priročniku Moj dnevnik prehranjevanja